עמוד בית > >

למידה חווייתית – הדרך ללמד ילדים בכיף

איך לעזור לילדים צעירים ללמוד מבלי להפעיל לחצים?

"אני מנסה ללמד את הילד צבעים אבל הוא לא קולט", "הדפסתי לילדה המון דפי עבודה והיא אפילו לא ניגשת", "הילד נוטש את המשחק אחרי דקה", "הילדה לא מוכנה לשבת ללמוד איתי".
אלו רק דוגמאות מעטות למחשבות שעוברות בראש של רוב ההורים לילדים צעירים.

הדברים הראשונים שאנחנו מלמדים את הילדים אלו בעיקר צורות, צבעים ואיברי גוף. לאחר מכן עוברים למספרים ובשלב מאוחר יותר מתקדמים לאותיות. (כמובן שיש עוד המון נושאים ללמידה תוך כדי, לדוגמה כלי תחבורה, חלל, יבשות ועוד, בהתאם לעניין של הילד.ה).

מתי נתחיל ללמד את הילד.ה נושא מסוים?

"אני רואה שהבן של חברה שלי יודע את כל הצורות ושלי אפילו לא מתעניין בנושא", זו מחשבה שעוברת אצל לא מעט הורים.
חשוב לדעת שיש מושג שנקרא 'תקופת רגישות' (לא נרחיב כעת, אבל יש כמה תקופות רגישות עיקריות). בתוך קטגוריית 'תקופת רגישות לשפה' נכנסים כל נושאי הלימוד.
ברגע שנבחין שלילד.ה יש רגישות לנושא מסוים נתחיל ללמד את הנושא.

לדוגמה: איך נבחין שהילד.ה מוכנים להתחיל ללמוד צבעים? שיש להם רגישות לצבעים? הם יתחילו למיין באופן "אובססיבי" את הצבעים מולם לפי קבוצות של צבעים תואמים, יחקרו ויסתכלו על הצבעים. ברגע שזה קורה נבין שהם בשלים ללימוד צבעים.

ברגע שהילד.ה יתחילו לשאול שאלות כמו"איזה מספר זה", וירצו לדעת בעצמם מה זה המספר מולם, זה סימן שהם נכנסו לתקופת "רגישות למספרים" ואפשר להתחיל ללמד אותם את הנושא.

כנ"ל לגבי כל נושא אחר. ברגע שהילד.ה מתחילים לשאול שאלות, להיות צמאים לידע בנושא מסוים, הם ירצו לשבת להקשיב, ללמוד, לשחק ולעבוד עם אותו הנושא והלמידה תהייה קלה, נכונה וזורמת.

עכשיו כשהבנו מה ומתי ללמד את הילדים, נשאלת השאלה - איך?

כל ילד הוא עולם שלם ועם זאת מאוד שונה מכל ילד אחר, לכל ילד יש את התחום שהוא יותר מתחבר אליו ואוהב לעסוק בו. אנחנו צריכים לתצפת ולהבין איזה תחום הילד אוהב וללמד אותו דרכו.

בין התחומים הנפוצים שילדים אוהבים ניתן למנות למשל אומנות ויצירה, משחקי ספורט והוצאת אנרגיה, פעילויות סנסוריות (תחושתיות), טיולים בחוץ, למידה מזדמנת, חוברות עבודה, משחקי דמיון, משחקים במים ועוד. מצאו מה הילד שלכם הכי אוהב ולמדו את הנושא דרך אותו תחום.

כל הורה יזהה לאיזו דרך למידה הילד.ה שלו מתחברים יותר. חשוב לדעת שיש המון דרכי למידה וממש לא חייבים לשבת סביב שולחן עם חוברת כדי ללמוד.

למידה חווייתית דרך תחומי העניין של הילד.ה

הלמידה הכי משמעותית ונכונה מגיעה דרך הנאה

אם אתם מרגישים שישבתם והשקעתם והילד עדיין לא רוצה ללמוד או אפילו לא מוכן להסתכל, יכול להיות שבאותו הרגע הפעילות פחות מתאימה לו. אולי כי יש לו בראש משהו אחר שהוא רוצה לעשות. מה נעשה?

אפשר לאסוף את מה שהכנתם ללמידה ולהגיש בפעם אחרת או להשאיר את הפעילות על השולחן, בלי להגיד כלום. רוב הסיכויים שהילד ייגש לפעילות יותר מאוחר. אפשר גם לשנות את צורת ההגשה, לתצפת ולחשוב למה הילד לא רוצה את הפעילות. אולי הוא סולד מהמגע? אולי הוא לא אוהב את היצירה הזו? אולי הוא כרגע צריך לפרוק אנרגיות ולא לשבת ולשחק?

ברגע שהילד.ה יחוו את הלמידה כחוויה ופעילות כיפית הם יבקשו בעצמם ללמוד ולחקור עוד.

בהצלחה!

No items found.
קראי עוד על...